فرصت‌های شغلی در حسابداری

چرا حسابداری، یک رشته و شغل محبوب است؟

برای رشته حسابداری مشاغل زیادی وجود دارد. در سال‌های اخیر، تقاضا برای شغل حسابداری به صورت چشمگیری افزایش یافته است. نه تنها افراد زیادی در این رشته مشغول به کار هستند، بلکه طیف گسترده‌ای از فرصت‌های شغلی نیز در رشته حسابداری بوجود آمده است.

فرصت‌های شغلی در حسابداری

در سال‌های اخیر، شرکت‌ها بدلیل جلوگیری از ضرر و زیان ناشی از جرایم مالیاتی و قانون مبارزه با پولشویی، برای استخدام حسابدار، تمایل بیشتری پیدا کرده‌اند.

روش‌های کار در حسابداری با ظهور فناوری‌هایی، مانند سیستم‌های اتوماسیون، بلاک چین و هوش مصنوعی، در حال تغییر است. با استفاده از این فناوری‌ها، حسابداران می‌توانند تصمیم‌گیری تجاری را ارزشمندتر کنند.

تقاضا برای شغل حسابداری به حدی است که برخی از دانشجویان حسابداری در حین تحصیل مشغول به کار می‌شوند.

همانطور که در ادامه توضیح خواهیم داد، موقعیت‌های شغلی برای کسانی که مدرک حسابداری دارند، تقریباً نامحدود است.

حسابداری در بخش خصوصی

برای شروع در شغل حسابداری ممکن است به عنوان یک کمک حسابدار در یک شرکت خصوصی مشغول به کار شوید.

در بخش خصوصی، شما ممکن است در شغل‌هایی مانند حسابداری صنعتی (محاسبه بهای تمام شده کالای فروش رفته)، رئیس حسابداری، مدیر مالی، و خزانه دار مشغول به کار شوید.

همچنین ممکن است عضوی از تیم حسابرسی داخلی در یک شرکت شوید. در اجرای قانون مبارزه با پولشویی، کارِ حسابرسان داخلی، برای بررسی عملیات شرکت، برای اطمینان از رعایت سیاست‌های شرکت و قوانین و مقررات، اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

از طرف دیگر، بسیاری از حسابداران برای سازمان‌های غیرانتفاعی مانند صندوق‌های قرض الحسنه، بنیادهای خیریه، یا برای موزه‌ها، کتابخانه‌ها کار می‌کنند.

حسابداری در بخش عمومی

بر خلاف حسابداری در بخش خصوصی، در حسابداری بخش عمومی، حسابداران خدمات تخصصی را به عموم مردم ارائه می‌دهند، تقریباً به همان روشی که پزشکان به بیماران و وکلا به موکلان خدمات ارائه می‌دهند.

بخش عمدۀ حسابداری در بخش عمومی را حسابرسی تشکیل می‌دهد. طبق استاندارد حسابرسی شماره ۷۰۰، حسابرس باید در این باره اظهارنظر کند که آیا صورت‌های مالی، از تمام جنبه‌های بااهمیت، طبق چارچوب گزارشگری مالی مربوط تهیه شده است یا خیر.

تحلیلگران، سرمایه‌گذاران و اعتباردهندگان به شدت بر «نظرات حسابرسی» تکیه می‌کنند، که اظهارنظر در مورد صورت‌های مالی به صورت انحصاری در اختیار حسابداران رسمی است.

مشاوره مالیاتی یکی دیگر از حوزه‌های عمده حسابداری عمومی است. کارهایی که مشاوران مالیاتی انجام می‌دهند شامل مشاوره و برنامه‌ریزی مالیاتی، تهیه اظهارنامه مالیاتی و نمایندگی مشتریان در برابر سازمان‌های دولتی مانند هیأت‌های مالیاتی است.

حوزه سوم در حسابداری عمومی، مشاوره مدیریت است. از نصب نرم‌افزار حسابداری ساده یا سیستم‌های برنامه‌ریزی منابع سازمانی بسیار پیچیده تا انجام خدمات پشتیبانی برای پروژه‌های بازاریابی و فعالیت‌های ادغام و اکتساب را شامل می‌شود.

بسیاری از حسابداران، کارآفرین نیز هستند. آن‌ها مؤسسات کوچک یا متوسطی را برای ارائه خدمات مالیاتی یا مشاوره‌ای تأسیس می‌کنند.

حسابداری در بخش دولتی

یکی دیگر از فرصت‌های متعدد شغل حسابداری، استخدام در سازمان‌های دولتی است. به عنوان مثال، می‌توان به عنوان یک حسابدار در سازمان امور مالیاتی، سازمان تأمین اجتماعی و کمیسیون بورس و اوراق بهادار استخدام شد.

همچنین تقاضای بسیار بالایی برای مدرسان حسابداری در مؤسسات آموزشی و دانشگاه‌ها وجود دارد.

حسابداری قضایی

حسابداری قضایی برای انجام تحقیقات در مورد سرقت و کلاهبرداری، از مهارت‌های حسابداری، حسابرسی و تحقیق استفاده می‌کند.

وظیفه حسابداران قضایی کمک به دستگیری عاملان دزدی و کلاهبرداری است. این می‌تواند شامل ردیابی فعالیت‌های پولشویی و سرقت اطلاعات و همچنین فرار مالیاتی باشد.
شرکت‌های بیمه، حسابداران قضایی را برای کشف تقلب‌هایی مانند آتش سوزی استخدام می‌کنند.

پیشنهاد عضویت در حسابیار

  • دوست عزیز.
  • شما با عضویت ویژه در حسابیار، می‌توانید به درس‌ها و آموزش‌ها دسترسی کامل داشته باشید.
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها