فراتر از صورت های مالی

آیا صورت های مالی را باید فراتر از صورت‌های مالی اساسی (صورت سود و زیان، صورت تغییرات در حقوق مالکانه، صورت وضعیت مالی و صورت جریان وجوه نقد) گسترش داد؟ برخی از کارشناسان معتقدند، برای ارزیابی عملکرد یک شرکت، علاوه بر بررسی نتایج مالی آن، باید عملکرد زیست محیطی و اجتماعی آن را نیز بررسی شود.

فراتر از صورتهای مالی

بحث بر سر این است که یک کسب و کار باید مسئولیت و عواقب هر اقدامی که انجام می‌دهد (و هر کسی که تحت تأثیر این اقدامات قرار می‌گیرد) را بر عهده بگیرد. به عبارت دیگر، هر کسب و کار به جای به حداکثر رساندن منافع سهامداران خود، باید جهت به حداکثر رساندن منافع گروه‌های مختلف نیز تلاش کند.

کسب و کاری که مسئولیت اجتماعی دارد، هیچ گروهی را استثمار نمی‌کند یا جان آن‌ها به خطر نمی‌اندازد، از شیوه‌های تجارت عادلانه پیروی می‌کند، محیط‌های امن برای کارگران خود مهیا می‌کند و مسئولیت آسیب‌های زیست محیطی را بر عهده می‌گیرد.

مسلماً اندازه‌گیری عملکرد مسئولیت‌های زیست محیطی و اجتماعی یک شرکت دشوار است و همچنین نحوه گزارش این عملکرد نیز بحث برانگیز است، اما با این حال تلاش‌های جالب و مفیدی برای گزارش نتایج این موضوع در حال انجام است.

سؤال: چرا ممکن است سهامداران یک شرکت، علاقه‌مند به بررسی عملکرد زیست محیطی و اجتماعی آن باشند؟

اکنون بسیاری از شرکت‌ها متوجه شده‌اند که مسئولیت‌پذیری اجتماعی نه تنها کار درستی است، بلکه برای کسب و کار نیز مفید است. برای مثال، بسیاری از متخصصان سرمایه‌گذاری می‌دانند که حاکمیت محیطی، اجتماعی و شرکتی مناسب، بر عملکرد جذب سرمایه‌گذار تأثیر می‌گذارد.

به عنوان مثال، فاجعه لکه نفتی خلیج مکزیک (+) یک نمونه کلاسیک از مشکلاتی است که ممکن است برای یک شرکت و سهامداران آن رخ دهد. قیمت سهام و سود سهام شرکت بریتیش پترولیوم (+) کاهش یافت، مدیران اجرایی آن اخراج شدند و شهرت آن به شدت آسیب دید.

پیشنهاد عضویت در حسابیار

  • دوست عزیز.
  • شما با عضویت ویژه در حسابیار، می‌توانید به درس‌ها و آموزش‌ها دسترسی کامل داشته باشید.