مبانی حسابداری | چارچوب های حسابداری

چارچوب های حسابداری، دستورالعمل‌هایی هستند که طبق الزامات آنها رویدادهای مالی شناسایی، ثبت و گزارش می‌شوند.

چارچوب های حسابداری

مفهوم چارچوب های حسابداری

واحدهای تجاری در طول سال، ممکن است رویدادهای مالی و معاملات زیادی انجام دهند، بنابراین دستورالعمل‌های مربوطه نیز بسیار زیاد هستند.

به دلیل زیاد بودن این دستورالعمل‌های، می‌توانند در معرض تفسیرهای گوناگون قرار گیرند.

بنابراین برای جلوگیری از تفسیرهای گوناگون، نهادهایی وجود دارند که با تنظیم استانداردهای حسابداری این دستورالعمل‌ها تشریح و تفسیر می‌کنند.

با توجه به نوع و عملیات واحد تجاری، دستورالعمل‌های مختلفی وجود دارد و همچنین تفاوت‌هایی در دستورالعمل‌ها، بر اساس کشور وجود دارد.

هنگامی که واحد تجاری چارچوب حسابداری خاصی را به کار می‌گیرد، باید ثبت رویدادهای مالی و گزارش آنها را مطابق با قوانین آن چارچوب را به صورت بلندمدت ادامه دهد.

استفاده بلند مدت از یک چارچوب خاص، این امکان را به استفاده کنندگان گزارشات مالی می‌دهد که دوره‌های مالی مختلف یک واحد تجاری را با هم مقایسه کنند.

همچنین به‌دلیل اینکه یک چارچوب حسابداری مجموعه‌ قوانین ثابتی استفاده می‌کند، می‌توان صورت‌های مالی چند واحد تجاری که از یک چارچوب یکسان استفاده می‌کنند را با هم مقایسه کرد.

چارچوب‌های حسابداری در ایران

در ایران سازمان حسابرسی مسئول تدوین چارچوب‌های حسابداری است و با تصویب استانداردهای حسابداری این کار را انجام می‌دهد.

در بند ز ماده 7 اساسنامه سازمان حسابرسی، وظیفه سازمان حسابرسی در خصوص تدوین استانداردها به صورت زیر بیان شده است:

ز- مرجع تخصصی و رسمی تدوین اصول و ضوابط حسابداری و حسابرسی در سطح کشور این سازمان می‌باشد. گزارشات حسابرسی و صورتهای مالی که در تنظیم آنها اصول و ضوابط تعیین شده از طرف سازمان رعایت نشده باشد در هیچ یک از مراجع دولتی قابل استفاده نخواهد بود.

ما در حسابیار از استانداردهای حسابداری ایران برای آموزش‌های حسابداری استفاده می‌کنیم.

چارچوب‌های حسابداری در سایر کشورها

یکی از قدیمی‌ترین چارچوب‌های حسابداری در جهان مربوط به کشور آمریکا است که اصول عمومی پذیرفته شده حسابداری نام دارد که به GAAP معروف است و مخفف عبارت Generally Accepted Accounting Principles است.

GAAP یکی از جامع ترین چارچوب حسابداری در جهان است، با مجموعه گسترده‌ای از قوانین دقیق که طیف گسترده‌ای از موضوعات حسابداری را پوشش می‌دهد. GAAP همچنین قوانینی را برای نحوه انجام معاملات حسابداری در صنایع خاص مانند معدن، خطوط هوایی و مراقبت‌های بهداشتی ارائه می‌کند.

استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی یا IFRS چارچوب حسابداری است که در اکثر کشورهای دیگر استفاده می‌شود. GAAP بسیار بیشتر از IFRS مبتنی بر قوانین است، ولی IFRS بیشتر از GAAP بر اصول کلی تمرکز دارد. این تمرکز، بدنه کار IFRS را نسبت به GAAP بسیار کوچک‌تر، تمیزتر و آسان‌تر کرده است.

پیشنهاد عضویت در حسابیار

  • دوست عزیز.
  • شما با عضویت ویژه در حسابیار، می‌توانید به درس‌ها و آموزش‌ها دسترسی کامل داشته باشید.