مبانی حسابداری | اخلاق در حسابداری

اخلاق در حسابداری

رفتار اخلاقی  یکی از مفاهیم اساسی است که برای اجرای درست حسابداری باید رعایت شود.

در حسابداری برای جلب اعتماد استفاده کنندگان اطلاعات حسابداری، باید گزارش‌های مالی به صورت صادقانه و دقیق ارائه شوند، به همین منظور برای دستیابی به صورتهای مالی با این ویژگی، حسابداران باید اخلاق مدار باشند.

اخلاق در حسابداری

اخلاق چیست؟

وقتی کلمه “اخلاق” را می‌شنویم اولین چیزی که به ذهن می‌رسد این است که باید بین انتخاب درست یا غلط تصمیم گیری کنیم.

بسیاری از ایده‌آل‌گرایان می‌گویند که اخلاق یک اصطلاح شرطی است و آنچه برای یک شخص درست محسوب شود، ممکن است برای شخص دیگری درست نباشد. ممکن است این در واقعیت درست باشد، ولی وقتی صحبت از حسابداری می‌شود، به این سادگی نیست.

اخلاق به اصولی مانند صداقت، رازداری و درستکاری اشاره دارد. در حسابداری، این اصول به عنوان یک آئین نامه رفتاری است که توسط نهادهای حاکم تنظیم می‌شوند.

در حسابداری، اخلاق فقط فهرستی از قوانینی نیست که باید رعایت شوند، بلکه اخلاق به خود این حرفه تعلق دارد.

اهمیت آیین نامه اخلاقی در حسابداری

آیین نامه‌های اخلاقی به شرکت‌ها کمک می‌کند تا مطمئن شوند استانداردهای گزارشگری مالی به صورت دقیق رعایت می‌کنند. در اینجا دلایل وجود آیین نامه اخلاقی را بیان می‌کنیم:

1- اخلاق به حرفه حسابداری تعلق دارد

اخلاق و حرفه حسابداری در هم تنیده شده‌اند. به عنوان حسابدار، مهم است که تصمیمات خنثی و بی‌طرفانه‌ای اتخاذ کنیم تا به مشتری کمک کنیم. به عنوان بخشی از اصول اخلاقی، مهم است که اطلاعات ارائه‌شده، تحت تاثیر هیچ اثر خارجی قرار نگیرد.

2- اطلاعات باید محرمانه بماند

آیین نامه اخلاقی، حسابدار را از افشا اطلاعات مالی واحد تجاری منع ‌می‌کند، مگر این که دلیل قانونی برای افشا اطلاعات مالی وجود داشته باشد.

3- صداقت کارکنان

آیین نامه اخلاقی تضمین می‌کند که تمام اعضای شرکت صداقت را در کار خود با مشتریان و دیگر روابط حرفه‌ای نشان می‌دهند.

4- پرداخت مالیات

همه شرکت‌ها موظفند که اطلاعات مالی دقیق را در اظهارنامه‌های مالیاتی خود ارائه دهند. برخی از شرکت‌ها برای کاهش بار مالی، اطلاعات نادرستی را در اختیار سازمان مالیاتی قرار می‌دهند که اصطلاحاً به این کار فرار مالیاتی می‌گویند.

با این حال، در صورت مشخص شدن فرار مالیاتی با جریمه‌های سنگین روبرو می‌شوند. آیین نامه اخلاقی تضمین می‌کند که اطلاعات دقیق هنگام ثبت اظهارنامه مالیات ارائه می‌شود.

پیامدهای رعایت نکردن اخلاق در حسابداری

ممکن است برخی از شیوه‌های غیراخلاقی در حسابداری، ایده خوبی به نظر برسند، اما دیر یا زود واحد تجاری را دچار عواقب منفی خواهد کرد.

اگر غیراخلاقی عمل کنید یا اخلاق حسابداری را رعایت نکنید، ممکن است واحد تجاری با مشکلات زیر روبرو شود:

  • از دست دادن مشتریان
  • عدم توانایی در حفظ کارمندان
  • تلاش برای جلوگیری از ورشکستگی
  • از دست دادن روابط تجاری (برای مثال، سرمایه گذاران)
  • عواقب و جرائم قانونی (مانند جرائم مالیاتی)

علاوه بر عواقب فوق، اگر در حسابداری غیراخلاقی باشید، ممکن است سرمایه گذاران، مشتریان و کارمندان اعتماد خود را به واحد تجاری از دست بدهند.

آیین رفتار حرفه‌ای در ایران

 اهمیت اخلاق در حرفه حسابداری آن‌ قدر حیاتی است که سازمان حسابرسی که مرجع تدوین اصول و ضوابط حسابداری و حسابرسی در ایران است، برای رعایت اصول اخلاقی، آیین رفتار حرفه‌ای را مصوب نموده است.

هدف آیین رفتار حرفه‌ای، ارائـه راهنمایی‌های لازم درباره رفتار حرفه‌ای، شامل ضوابط عمومی و اصول بنیادی است که باید توسط کلیه حسابداران حرفه‌ای، به منظور دستیابی به هدفهای موردنظر حرفه حسابداری رعایت شود.

اصول بنیادی آیین رفتار حرفه‌ای

در آیین رفتار حرفه‌ای لازمه دستیابی به اهداف حرفه حسابداری توسط حسابداران حرفه‌ای، پایبندی به اصول بنیادی زیر است:

الف. درستکاری: حسابدار حرفه‌ای در انجام خدمات حرفه‌ای خود باید درستکار باشد.

ب. بیطرفی: حسابدار حرفه‌ای باید بیطرف باشد و نباید اجازه دهد هرگونه پیش داوری، جانبداری، تضاد منافع یا نفوذ دیگران، بیطرفی او را در ارائه خدمات حرفه‌ای مخدوش کند.

پ . صلاحیت و مراقبت حرفه‌ای: حسابدار حرفه‌ای باید خدمات حرفه‌ای را با دقت، شایستگی و پشتکار انجام دهد. وی همواره موظف است میزان دانش و مهارت حرفه‌ای خود را در سطحی نگاه دارد که بتوان اطمینان حاصل کرد، خدمات وی به گونه ای قابل قبول و مبتنی بر آخرین تحولات در حرفه و قوانین و مقررات ارائه می‌شود.

ت. رازداری: حسابدار حرفه‌ای باید به محرمانه بودن اطلاعاتی که درجریان ارائه خدمات حرفه‌ای خود بدست می‌آورد توجه کند و نباید چنین اطلاعاتی را بدون مجوز صریح صاحبکار یا کارفرما، استفاده و یا افشـا کند؛ مگر آنکـه از نظر قانونی یا حرفه‌ای حق و یا مسئولیت افشای آنرا داشته باشد.

ث. رفتار حرفه‌ای: حسابدار حرفه‌ای باید به گونه ای عمل کند که باحسن شهرت حرفه‌ای او سـازگـار باشـد و از انجـام اعمالی بپرهیـزد کـه ممکن است اعتبـار حرفـه را خدشـه دار کند.

ج. اصول و ضوابط حرفه‌ای : حسابدار حرفه‌ای باید خدمات حرفه‌ای را مطابق اصول و ضوابط حرفه‌ای مربوط انجام دهد و همچنین درخواستهای صاحبکار یا کارفرمای خود را به گونه ای با مهارت و دقت انجام دهد که با الزامات درستکاری، بیطرفی و درمورد حسابداران حرفه‌ای مستقل با استقلال وی نیز سازگار باشد.

پیشنهاد عضویت در حسابیار

  • دوست عزیز.
  • شما با عضویت ویژه در حسابیار، می‌توانید به درس‌ها و آموزش‌ها دسترسی کامل داشته باشید.
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها