اخلاق در حسابداری | به من دستور دادند این کار را انجام دهم

“به من دستور دادند این کار را انجام دهم”

این گفتۀ برخی از کارمندان موسسۀ حقوقی منحل شدۀ دیویی و لوبوف  (Dewey & LeBoeuf LLP) است زمانی که به افزایش غیر واقعی درآمد، استفاده از ترفندهای حسابداری برای پنهان کردن زیان و پوشاندن کمبود نقدینگی متهم شدند.

بینش اخلاقی

این کارمندان از مدیر مالی و مدیر ارشد مالی (CFO) موسسه دستور می‌ گرفتند. در اینجا برخی از نظرات آنها آمده است:

  • «مدیر ارشد مالی به من دستور داده بود فاکتورهای فروشی صادر کنم که برای مشتریان ارسال نمی شد و در واقع این فاکتورها صوری و غیر واقعی بودند، و چون این موضوع را می‌‌دانستم، همیشه عذاب وجدان داشتم.»
  • “عمداً اطلاعات نادرستی در جریان حسابرسی به حسابرسان می‌‌دادم.”

اتفاقی که در اینجا افتاد این بود که تعداد کمی از کارمندان سطوح پایین امور مالی در طی سال‌ها دستورات روسای خود را اجرا می‌ کردند. با این حال، روسای آنها هیچ نگرانی در مورد اقدامات غیراخلاقی نداشتند، چونکه در ایمیل‌های متعددی که با یکدیگر داشتند، از دست‌کاری‌های مالی خود به عنوان ترفندهای حسابداری، حساب‌سازی و ایجاد درآمد غیر واقعی یاد می‌‌کردند.

منبع

پیشنهاد عضویت در حسابیار

  • دوست عزیز.
  • شما با عضویت ویژه در حسابیار، می‌توانید به درس‌ها و آموزش‌ها دسترسی کامل داشته باشید.
اشتراک در
اطلاع از
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Mohammad Abbassi

تهدید ناشی از بیکاری توسط مالک کمپانی یکی از دلایلی میتونه باشه که اخلاق حرفه ای توسط حسابدار نادیده گرفته بشه و هر مجازاتی که تعیین بشه قطعا برای دستور دهنده باید به مراتب سنگین تر باشه

علی شافعی

این کارمندها به دلیل اینکه از طرف مدیران خود تحت فشار بودند، دست به این تقلب زدند. در قوانین مالیاتی ایران، جرایمی برای اینطور موارد وجود داره و فکر کنم برای شرکت های بورسی هم جرایم جداگانه ای وجود داشته باشه.