بهای تمام شده کالای فروش رفته چیست؟

تعریف بهای تمام شده کالای فروش رفته

بهای تمام شده کالای فروش رفته شامل  تمام هزینه‌هایی است که یک واحد تجاری برای تولید محصول یا خدمت فروش رفته، انجام می‌دهد.

برای تولید محصول، بهای تمام شده شامل دستمزد مستقیم، مواد مستقیم و سربار  و در مشاغل خدماتی شامل هزینه حقوق و دستمزد، و مزایای پرداختی می‌باشد. در خرده فروشی یا عمده فروشی، به احتمال زیاد بهای کالایی است که از تولید کننده خریداری شده است.

بهای تمام شده کالای فروش رفته

هزینه‌های  توزیع و فروش، و هزینه‌های اداری و تشکیلاتی جزء بهای تمام شده کالای فروش رفته محسوب نمی‌شود.

بهای تمام شده کالای فروش رفته در صورت سود و زیان گزارش می‌شود و باید به عنوان هزینه‌ی دوره مالی تلقی شود. در اصل، باید هزینه و درآمد کالاهای فروخته شده با هم تطبیق داده شوند تا  اصل تطابق حسابداری رعایت شود.

وقتی بهای تمام شده کالای فروش رفته از فروش خالص کسر می‌شود، باقیمانده سود یا زیان ناخالص است.

نحوه محاسبه بهای تمام شده کالای فروش رفته

بهای تمام شده کالاهای فروش رفته با جمع موجودی کالای اول دوره و خریدهای انجام شده در دوره ، و سپس کسر موجودی پایان دوره بدست می‌آید.

موجودی اول دوره شامل مواد اولیه و کالاهای ساخته شده موجود در انبار در ابتدای دوره‌ی گزارش است.

خریدهای انجام شده در طول دوره گزارش شامل کلیه مواد اولیه، اجزاء و کالاهای خریداری شده در طول دوره است.

موجودی پایان دوره، کالایی است که در پایان دوره گزارش در انبار وجود دارد.

فرمول محاسبه بهای تمام شده کالای فروش رفته:

فرمول بهای تمام شده کالای فروش رفته

تاثیر سیستم های ردیابی موجودی

در سیستم ثبت ادواری موجودی کالا، هزینه کالاهای فروخته شده به صورت زیر محاسبه می‌شود:

موجودی پایان دوره – خرید + موجودی اول دوره

در واقع در سیستم ادواری، بهای کالای فروش رفته علاوه بر موجودیهای فروش رفته شامل کالاهای حذف شده، یا منسوخ شده و یا به سرقت رفته نیز می‌باشد.

در سیستم ثبت دائمی موجودی کالا، بهای کالای فروش رفته با ثبت مدوام و دائمی فروش کالاها در حسابها محاسبه می‌شود. این رویکرد شامل ثبت تعداد زیادی از رویداد مالی جداگانه، مانند فروش، ضایعات، کالای منسوخ شدن و غیره می‌باشد.

اگر در سیستم ثبت دائمی، ثبت رویدادهای مالی و انبارگردانی دوره ای با دقت انجام شود، این روش بهای کالای فروش رفته را دقت بالاتری نسبت به سیستم ثبت ادواری محاسبه می‌کند.

تاثیر روشهای ارزیابی موجودی کالا

بهای تمام شده کالای فروش رفته می‌تواند تحت تأثیر روش‌های ارزیابی موجودی کالا پایان دوره نیز قرار بگیرد.

به عنوان مثال، در روش اولین صادره از اولین وارده، که به FIFO معروف است، اولین کالایی که به انبار وارد می‌شود اولین کالایی است که از انبار خارج می‌شود. بنابراین، در شرایط تورمی که قیمت ها در حال افزایش هستند، این امر منجر می‌شود که کالاهای ارزانتر در محاسبه بهای کالاهای فروخته شده استفاده شوند.

رویکرد معکوس، روش اولین صادره از آخرین وارده، که LIFO معروف است، آخرین کالایی که به انبار وارد می‌شود اولین کالایی است که از انبار خارج می‌شود. بنابراین، در شرایط تورمی که قیمت ها در حال افزایش هستند، این امر موجب می‌شود که کالاهای گران قیمت در محاسبه بهای کالاهای فروخته شده لحاظ شوند.

مثال محاسبه بهای تمام شده کالاهای فروش رفته

شرکتی در ابتدای ماه 10.000.000 ریال موجودی کالا دارد، 250.000.000 ریال برای خرید کالا در طول ماه هزینه می‌کند و در پایان ماه نیز 80.000.000 ریال موجودی کالا دارد. بهای تمام شده کالاهای فروش رفته در این ماه چقدر است؟

پاسخ:

بهای تمام شده کالای فرو رفته

پیشنهاد عضویت در حسابیار

  • دوست عزیز.
  • شما با عضویت ویژه در حسابیار، می‌توانید به درس‌ها و آموزش‌ها دسترسی کامل داشته باشید.

چند مطلب پیشنهادی از حسابیار: