فرض دوره مالی چیست؟

تعریف دوره مالی

دوره مالی محدوده‌ی زمانی مشخصی است که توسط صورتهای مالی پوشش داده می‌شود و در این دوره رویدادهای مالی جمع‌آوری، ثبت، تجزیه و تحلیل و گزارش می‌شوند.

گزارش وضعیت مالی و عملکرد مالی واحد تجاری در قالب دوره‌های مالی برای سرمایه گذاران مفید است، زیر می‌توانند وضعیت دوره‌های مختلف را با هم مقایسه کنند.

دوره مالی چیست؟

فرض دوره مالی

حسابداران عمر اقتصادی یک کسب و کار را به دوره‌های مالی فرضی تقسیم می‌کنند، که به آن فرض دوره مالی می‌گویند.

اگر شرکت‌ها می‌توانستند برای تهیه صورت‌های مالی تا پایان عمر شرکت صبر کنند نیازی به فرض دوره مالی نبود و در پایان عمر کسب و کار می‌توانستند به راحتی وضعیت مالی و عملکرد مالی را تعیین کنیم.

اما اکثر شرکت‌ها نیاز به بازخورد در مورد چگونگی عملکرد خود در یک دوره زمانی خاص دارند.

به عنوان مثال، معمولاً مدیریت نیاز به صورت‌های مالی ماهانه دارد، و همچنین قانون مالیات‌های مستقیم همه کسب و کارها را ملزم کرده هر سال اظهارنامه مالیات بر عملکرد ارائه دهند.

بنابراین فرض دوره مالی به حسابداران کمک می‌کند تا بتوانند عمر یک کسب و کار را به دوره‌های کوچکتر تقسیم کنند.

فرض دوره مالی

انواع دوره‌های مالی

شرکت‌های کوچک و بزرگ صورت‌های مالی را به صورت دوره‌ای تهیه می‌کنند تا وضعیت مالی و نتایج عملیات خود را ارزیابی کنند. دوره‌های مالی به طور کلی یک ماه، سه ماهه یا یک سال است.

دوره‌های زمانی ماهانه و سه ماهه را دوره‌های میان دوره‌ای می‌نامند. اکثر شرکت‌های بزرگ باید صورت‌های مالی فصلی و سالانه تهیه کنند.

به دوره مالی که طول آن یک سال است را سال مالی می‌گویند.

تقریبا همه‌ی واحدهای تجاری سال مالی خود را یک سال تقویمی قرار می‌دهند یعنی اینکه جمع آوری و ثبت رویدادها و سوابق مالی را در اولین روز فروردین آغاز و در آخرین روز اسفند متوقف و نسبت به بستن حسابها و تهیه صورت‌های مالی اقدام می‌کنند.

همچنین برخی از واحدهای تجاری به دلخواه یک دوره‌ی 12 ماهه را به عنوان سال مالی خود انتخاب می‌کنند. به عنوان مثال، سال مالی فروشگاه های زنجیره ای رفاه از 1 آبان‌ماه شروع و در 30 مهرماه سال بعد به پایان می‌رسد.

یکی دیگر از دوره مالی متفاوت، مربوط به کسب و کاری است که به تازگی کار خود را شروع کرده است، به طوری که اولین دوره مالی آن ممکن است فقط چند روز طول بکشد. به عنوان مثال، اگر کسب و کاری در 17 اسفند کار خود را شروع کند، اولین دوره مالی آن دوره‌ی 17 تا 31 اسفند را پوشش می‌دهد.

همین مفهوم در مورد کسب و کاری که تعطیل شده است نیز صدق می‌کند. به عنوان مثال، اگر یک واحد تجاری در 10 فروردین تعطیل شود، آخرین دوره مالی آن از 1 تا 10 فروردین را پوشش می‌دهد.

پیشنهاد عضویت در حسابیار

  • دوست عزیز.
  • شما با عضویت ویژه در حسابیار، می‌توانید به درس‌ها و آموزش‌ها دسترسی کامل داشته باشید.
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها