مفاهیم اساسی سیستم اطلاعات حسابداری | سیستم کامپیوتری و دستی

در سیستم اطلاعات حسابداری، داده‌های مربوط به رویدادهای مالی جمع آوری و پردازش می‌شوند و اطلاعات مالی را به تصمیم گیرندگان ارائه می‌دهند.

مفاهیم اساسی سیستم اطلاعات حسابداری

سیستم اطلاعات حسابداری تمامی مراحل چرخه حسابداری که در فصل‌های حسابداری در عمل، فرایند ثبت حسابداری، اصلاح حساب‌ها و تکمیل چرخه حسابداری آموزش داده‌ایم را انجام می‌دهد.

در سیستم‌های حسابداری، تمامی رویدادهای مالی ثبت می‌شوند و این سیستم‌ها ترازهای آزمایشی، کاربرگ‌های حسابداری و صورت‌های مالی را آماده می‌کنند.

ممکن است سیستم حسابداری دستی یا کامپیوتری باشد. اکثر کسب و کارها از سیستم حسابداری کامپیوتری استفاده می‌کنند، خواه این سیستم، یک سیستم آماده یا یک سیستم سفارشی پیچیده باشد.

برای کارآمد و مؤثر بودن سیستم‌های اطلاعات، این سیستم‌ها باید بر اصول اساسی خاصی مبتنی باشند. این اصول عبارتند از (1) مقرون به صرفه بودن، (2) مفید بودن، و (3) انعطاف پذیری.

اگر سیستم حسابداری مقرون به صرفه باشد، خروجی مفیدی را ارائه دهد و همچنین انعطاف پذیری لازم برای رفع نیازهای آینده را داشته باشد، می‌تواند به اهداف فردی و سازمانی کمک کند.

مقرون به صرفه بودن: سیستم حسابداری باید مقرون به صرفه باشد. منفعت اطلاعات باید بیشتر از هزینه‌های ارائه آن باشد (فزونی منفعت بر هزینه).

مفید بودن: برای اینکه اطلاعات مفید باشند، این اطلاعات باید قابل فهم، مرتبط، قابل اعتماد، به موقع و دقیق باشند. طراحان سیستم‌های حسابداری باید نیازها و دانش کاربران مختلف را در نظر بگیرند.

انعطاف پذیری: سیستم حسابداری باید انواع کاربران و نیازهای اطلاعاتی متغیر را برآورده کند. این سیستم باید به اندازه کافی منعطف باشد تا بتواند تغییرات ناشی از خواسته‌های کاربران را برآورده کند.

سیستم‌های حسابداری کامپیوتری

بسیاری از مشاغل از سیستم حسابداری کامپیوتری استفاده می‌کنند. سیستم‌های حسابداری کامپیوتری، نرم افزارهایی هستند که وظایف مختلف حسابداری مانند ثبت فروش، ثبت خرید، حساب‌های دریافتنی، حساب‌های پرداختنی، دریافت و پرداخت نقدی، و حقوق و دستمزد را یکپارچه می‌کنند.

سیستم‌های همچنین صورت‌های مالی را تهیه می‌کنند.

سیستم‌های کامپیوتری مزایای زیادی نسبت به سیستم‌های دستی دارند.

  • شرکت‌ها معمولا داده‌ها را فقط یک بار در سیستم کامپیوتری وارد می‌کنند.
  • از آنجایی اکثر مراحل در کامپیوتر به صورت خودکار انجام می‌شود، بسیاری از خطاهای ناشی از مداخله انسان در یک سیستم دستی، مانند اشتباهات در نقل از دفتر روزنامه به دفتر کل، یا تهیه صورت‌های مالی را از بین می‌برد.
  • سیستم‌های کامپیوتری اطلاعات لحظه به لحظه را ارائه می‌دهند. اطلاعات به موقع، اغلب منجر به تصمیمات تجاری بهتری می‌شود.

محدودیت دسترسی کامل به این درس

  • دوست عزیز.
  • دسترسی کامل به این درس برای کاربران ویژه حسابیار در نظر گرفته شده است.
  • با عضویت به عنوان کاربر ویژه‌ی حسابیار، علاوه بر دسترسی به این مطلب، به سایر مطالب مختص کاربران ویژه هم دسترسی پیدا می‌کنید.

محدودیت دسترسی کامل به این درس

دسترسی کامل به این درس برای اعضای ویژه حسابیار در نظر گرفته شده است.

 

تمرین

درست یا نادرست بودن عبارات زیر را مشخص کنید. اگر نادرست است، عبارت صحیح را مشخص کنید.

  1. یک سیستم اطلاعات حسابداری داده‌های معاملات را جمع آوری و پردازش می‌کند و اطلاعات مالی را به تصمیم گیرندگان مخابره می‌کند.
  2. یک شرکت به طور معمول داده‌ها را فقط یک بار در یک سیستم حسابداری دستی وارد می‌کند.
  3. سیستم‌های برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP) معمولا توسط شرکت‌هایی با درآمد کمتر از 20 میلیارد تومان و حداکثر 20 کارمند استفاده می‌شود.

محدودیت دسترسی به جواب تمرین

  • نمایش جواب تمرین برای اعضای ویژه حسابیار در نظر گرفته شده است.

محدودیت دسترسی به جواب تمرینات و سوالات

مشاهده جواب تمرینات و سوالات فقط برای اعضای ویژه حسابیار امکان پذیر است.

 

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها