معرفی فصل تکمیل چرخه حسابداری

در فصل اصلاح حساب‌ها، صورت‌های مالی را مستقیماً از تراز آزمایشی اصلاح شده تهیه کردیم. با این حال ممکن است با توجه به جزئیات زیادی که در فرایندهای پایان دوره وجود دارد، بروز اشتباه اجتناب ناپذیر است. یکی از راه‌های به حداقل رساندن اشتباهات در ثبت اسناد و ساده‌سازی فرایندهای پایان دوره، استفاده از کاربرگ است.

تکمیل چرخه حسابداری

در این فصل به توضیح نقش کاربرگ در حسابداری می‌پردازیم. سپس مراحل باقی مانده از چرخه حسابداری، به ویژه فرآیند بستن حساب‌های موقت را آموزش خواهیم داد و در پایان نحوۀ تصحیح ثبت‌های اشتباه و تهیه ترازنامه طبقه بندی شده را آموزش خواهیم داد.

آموزش تهیه کاربرگ حسابداری

مراحل تهیه کاربرگ به این شرح است. (الف) تراز آزمایشی را روی کاربرگ می‌آوریم. (ب) ثبت‌های اصلاحی را در ستون اصلاحات وارد می‌کنیم. (ج) مانده‌های اصلاح شده را در ستون‌های تراز آزمایشی اصلاح شده وارد می‌کنیم. (د) مبالغ تراز آزمایشی اصلاح شده را در ستون‌های صورت‌های مالی درج می‌کنیم. (هـ) ستون‌های صورت سود و زیان را جمع می‌زنیم، سود خالص (یا زیان خالص) را محاسبه و کاربرگ را تکمیل می‌کنیم.

 کاربرگ حسابداری چیست؟ | آموزش تهیه کاربرگ حسابداری

آموزش بستن حساب‌های موقت

بستن حساب‌ها در پایان دوره مالی اتفاق می‌افتد. این فرآیند به این صورت است که ثبت بستن حساب‌ها موقت را ابتدا دفتر روزنامه انجام می‌دهیم و سپس آنها به دفتر کل انتقال دهیم و سپس زیر مانده همه حساب‌ها خط کشیده و آنها را صفر می‌کنید.

برای بستن حساب‌های موقت، درآمدها و هزینه‌ها به خلاصه سود و زیان، خلاصه سود و زیان به سرمایه، و برداشت مالک به سرمایه بسته می‌شوند و برای هر کدام ثبت جداگانه‌ای انجام می‌شود. تراز آزمایشی اختتامی شامل مانده حساب‌های دائمی است که به دوره مالی بعدی منتقل می‌شوند. هدف از تراز آزمایشی اختتامی، اثبات برابری مانده حساب‌های دائمی است.

 آموزش بستن حساب‌های موقت + مثال

چرخه حسابداری چیست؟

مراحل مورد نیاز در چرخه حسابداری عبارتند از: (1) تجزیه و تحلیل رویدادهای مالی، (2) ثبت اسناد در دفتر روزنامه، (3) نقل حساب‌های از دفتر روزنامه به دفتر کل، (4) تهیه تراز آزمایشی، (5) ثبت اصلاح حساب‌ها در دفتر روزنامه و نقل به دفتر کل، (6) تهیه تراز آزمایشی اصلاح شده، (7) تهیه صورت‌های مالی، (8) ثبت بستن حساب‌های موقت و نقل به دفتر کل، و (9) تهیه تراز آزمایشی اختتامی.

 چرخه حسابداری چیست؟ | خلاصه چرخه حسابداری

اصلاح اشتباه در حسابداری

یکی از راه‌های تعیین ثبت اصلاح اشتباهات، مقایسه ثبت نادرست با ثبت صحیح است. پس از مقایسه، یک ثبت اصلاحی برای تصحیح حساب‌ها ایجاد می‌کنیم. یک راه دیگر برای یک ثبت اصلاح اشتباه، معکوس کردن ثبت نادرست و سپس انجام ثبت صحیح است.

 ثبت اصلاح اشتباه در حسابداری

ترازنامه طبقه بندی شده

در ترازنامه طبقه بندی شده، دارایی‌ها به دو طبقه جاری و غیرجاری طبقه بندی می‌شوند. دارایی‌های جاری مانند موجودی نقد، حساب‌های دریافتنی و موجودی کالا، و دارایی‌های غیر جاری مانند سرمایه گذاری بلند مدت؛ اموال، ماشین آلات و تجهیزات؛ و دارایی‌های نامشهود هستند.

بدهی‌ها نیز به دو طبقه جاری یا غیر جاری طبقه بندی می‌شوند.

همچنین یک طبقه برای حقوق مالکانه وجود دارد که با توجه به شکل واحد تجاری متفاوت است.

 ترازنامه طبقه بندی شده

پیشنهاد عضویت در حسابیار

  • دوست عزیز.
  • شما با عضویت ویژه در حسابیار، می‌توانید به درس‌ها و آموزش‌ها دسترسی کامل داشته باشید.
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها