دفتر روزنامه فروش چیست و چه کاربردی دارد؟ + مثال

واحدهای تجاری، فروش‌های اعتباری (نسیه) موجودی کالای خود را در یک دفتر اختصاصی بنام دفتر روزنامه فروش ثبت می‌کنند.

همانطور که در درس دفتر روزنامه اختصاصی گفتیم، واحدهای تجاری بزرگ برای تسریع ثبت رویدادهای مالی خود، رویدادهایی که ماهیت مشابهی دارند و به صورت خیلی مکرر اتفاق می‌افتند را در دفتر روزنامه اختصاصی ثبت می‌کنند.

بنابراین واحدهای تجاری، فروش اعتباری (نسیه) موجودی کالای خود را در یک دفتر اختصاصی بنام دفتر روزنامه فروش ثبت می‌کنند. این واحدها، فروش نقدی موجودی کالا خود را در دفتر روزنامه دریافت‌های نقدی ثبت می‌کنند و فروش دارایی‌هایی غیر از موجودی کالا را در دفتر روزنامه عمومی ثبت می‌شوند.

ثبت اسناد در دفتر روزنامه فروش

برای نشان دادن ثبت اسناد در دفتر روزنامه فروش، از داده‌های فرضی شرکت ایران استفاده می‌کنیم و این شرکت از سیستم موجودی دائمی استفاده می‌کند.

در سیستم موجودی دائمی، هر فروش، منجر به دو ثبت در دفتر روزنامه فروش می‌شود که به صورت زیر هستند.

  1. برای ثبت فروش، حساب‌های دریافتنی بدهکار (یک حساب کنترلی) و حساب درآمد فروش بستانکار می‌شود.
  2. برای ثبت بهای تمام شده کالای فروش رفته، حساب بهای تمام شده کالای فروش رفته بدهکار و حساب موجودی کالا (یک حساب کنترلی) بستانکار می‌شود.

در یک دفتر روزنامه فروش دو ستونی، می‌توان در یک ردیف دو ثبت بالا را انجام داد که در یک ستون ثبت فروش و در ستون دیگر بهای تمام شده کالای فروش رفته ثبت می‌شود.

تصویر زیر دفتر روزنامه فروش دو ستونی شرکت ایران را نشان می‌دهد که با استفاده از فروش‌های اعتباری فرضی (فاکتورهای فروش ۱۰۱تا ۱۰۷) تکمیل شده است.

  • برخلاف دفاتر روزنامه و کل عمومی، در دفتر روزنامه اختصاصی نیازی به ستون شرح نیست.
  • استفاده از فاکتورهای شماره‌گذاری شده (سریال دار) تأیید می‌کند که همه فاکتورهای ثبت شده‌اند و هیچ فاکتوری به صورت تکراری ثبت نشده یا فاکتور از قلم نیفتاده است.
  • برای ثبت فروش‌ها در دفتر روزنامه اختصاصی از ستون عطف استفاده نمی‌شود. همانطور که در ادامه توضیح خواهیم داد، برای انتقال ثبت‌های دفتر روزنامه فروش، از ستون عطف استفاده می‌شود.

انتقال ثبت‌ها از دفتر روزنامه فروش به دفتر کل و معین

شرکت‌ها به صورت روزانه، ثبت‌های دفتر روزنامه فروش را به حساب مشتریان در دفتر معین حساب‌های دریافتنی (دفتر معین بدهکاران) ارسال می‌کنند و انتقال ثبت‌ها به دفتر کل به صورت ماهانه انجام می‌شود. تصویر زیر، هم ارسال روزانه به دفتر معین و هم ارسال ماهانه به دفتر کل را نشان داده‌ایم.

محدودیت دسترسی کامل به این درس

  • دوست عزیز.
  • دسترسی کامل به این درس برای کاربران ویژه حسابیار در نظر گرفته شده است.
  • با عضویت به عنوان کاربر ویژه‌ی حسابیار، علاوه بر دسترسی به این مطلب، به سایر مطالب مختص کاربران ویژه هم دسترسی پیدا می‌کنید.

محدودیت دسترسی کامل به این درس

دسترسی کامل به این درس برای اعضای ویژه حسابیار در نظر گرفته شده است.

 

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها