نرم افزار اکسل چه کاربردهایی در حسابداری دارد؟

نرم‌افزار اکسل پرکاربردترین نرم‌افزار صفحه گسترده در جهان است و یکی از نرم‌افزار‌های مجموعه مایکروسافت آفیس (Microsoft Office) است. نرم‌افزار‌های صفحه گستردۀ دیگری نیز وجود دارند، اما آن‌ها به مانند اکسل محبوب و پرکاربرد نیستند.

کاربرد اکسل در حسابداری

دلیل اصلی پرکاربرد بودن برنامه اکسل، تطبیق‌پذیری یا همه کاره بودن آن است. البته نقطه قوت اکسل، انجام محاسبات عددی آن است، ولی اکسل برای کار‌هایی به غیر از محاسبات عددی نیز طراحی شده است.

بنابراین در حسابداری برای تهیه جداول گوناگون و گزارشات متنوع و همچنین ترسیم نمودارهای مختلف، نرم افزار اکسل پرکاربرد است.در اینجا فقط چند مورد از کاربردهای اکسل در حسابداری را بیان می‌کنیم.

کاربردهای اکسل در حسابداری

محاسبه اعداد: با اکسل می‌توان لیست حقوق و دستمزد، صورت سود و زیان، صورت وضعیت مالی و جدول بهای تمام شده کالای فروش رفته را ایجاد کرد، یا نتایج یک نظرسنجی را تجزیه و تحلیل کرد و تقریباً با اکسل هر نوع تحلیل مالی را می‌توان انجام داد.

تصویر زیر مربوط مربوط به درس صورت سود و زیان چند مرحله‌ای است، ما صورت سود و زیان را توسط نرم افزار اکسل طراحی کرده‌ایم.

دانلود فایل اکسل صورت و زیان چند مرحله‌ای (کلیک کنید)

صورت سود و زیان چند مرحله‌ای

ایجاد نمودار: با اکسل می‌توان انواع نمودارها مانند نمودار تغییر قیمت‌ها را ایجاد کرد.

سازماندهی لیست‌ها: برای ذخیره کارآمدتر لیست‌ها، می‌توان با برنامه اکسل سطر و ستون‌ها را به دلخواه طرح‌بندی کرد. برای مثال می‌توان لیست حقوق و دستمزد را به صورت دلخواه طراحی کرد و با جابجایی سطرها و ستون‌ها را به دلخواه تغییر داد.

دستکاری متن: با اکسل می‌توان داده‌های مبتنی بر متن را منظم و استاندارد کرد.

دسترسی به سایر داده‌ها: می‌توان اطلاعات را از منابع مختلف مانند پایگاه‌های داده، فایل‌های متنی، صفحات وب و غیره را وارد برنامه اکسل کنیم. برای مثال می‌توان اطلاعات فایل اکسس لیست بیمه را وارد اکسل کرد و یا می‌توان اطلاعات را سیستم حسابداری را به فایل اکسل انتقال دارد.

ایجاد داشبوردهای گرافیکی: می‌توان حجم زیادی از اطلاعات کسب و کار را در قالب یک نمودار یا جدول خلاصه کرد. می‌توان داشبوردی طراحی کرد که اطلاعات مالی یک کسب و کار به صورت خلاصه در اختیار مدیریت آن قرار بگیرد تا او بتواند تصمیمات بهتری اتخاذ کند.

ایجاد گرافیک و نمودار: از اشکال و تصاویر برای ایجاد نمودارهایی با ظاهر حرفه‌ای استفاده کنید.

خودکار سازی کارهای پیچیده: با قابلیت‌های ماکرو اکسل می‌توان یک کار خسته‌کننده را با یک کلیک ماوس انجام دهید.

پیشنهاد عضویت در حسابیار

  • دوست عزیز.
  • شما با عضویت ویژه در حسابیار، می‌توانید به درس‌ها و آموزش‌ها دسترسی کامل داشته باشید.

ترتیب پیشنهادی حسابیار برای خواندن مطالب فصل شروع کار با اکسل:

  1. نرم افزار اکسل در حسابداری چه کاربردهایی دارد؟