حساب کاهنده چیست؟ | انواع حساب کاهنده

برخی از حساب‌ها (حساب اصلی) دارای یک حساب کاهنده هستند و مانده حساب کاهنده همیشه مخالف مانده حساب اصلی است. حساب‌های کاهنده در صورت‌های مالی، مستقیماً در زیر حساب اصلی نمایش داده می‌شوند. گاهی اوقات در گزارشات حسابداری، مانده دو حساب با هم ادغام می‌شوند، به طوری که فقط یک مبلغ خالص گزارش می‌شود.

حساب کاهنده

اگر حساب اصلی یک حساب دارایی باشد، برای کاهش آن از یک حساب کاهنده دارایی با مانده بستانکار استفاده می‌شود و اگر حساب اصلی یک حساب بدهی باشد، برای کاهش آن از یک حساب کاهنده بدهی با مانده بدهکار استفاده می‌شود. بنابراین، مانده عادی حساب کاهنده همیشه برعکس یا مخالف حساب اصلی است.

حساب‌های کاهنده دارایی

متداول‌ترین حساب کاهنده، حساب استهلاک انباشته است که مانده حساب دارایی ثابت را کاهش می‌دهد. مانده حساب دارایی ثابت شامل بهای تمام شده دارایی در زمان خرید است، در حالی که حساب کاهنده (استهلاک انباشته) شامل مجموع تمام هزینه‌های استهلاک است که در طول زمان نسبت به آن دارایی‌ها هزینه شده است. مانده حساب دارایی منهای حساب کاهنده دارایی، مبلغ دفتری دارایی‌های ثابت را نشان می‌دهد.

یکی دیگر از حساب‌های کاهنده دارایی، حساب ذخیره مطالبات مشکوک الوصول می‌باشد که کاهنده حساب‌های دریافتنی می‌باشد.

حساب کاهنده دارایی، به عنوان یک دارایی طبقه‌بندی نمی‌شود، زیرا دارای ارزش آتی نیست، و همچنین به عنوان بدهی طبقه‌بندی نمی‌شود، زیرا نشان دهنده تعهد آتی نیست.

حساب‌های کاهنده بدهی

حساب کاهنده بدهی کمتر از حساب کاهنده دارایی استفاده می‌شود. نمونه‌ای از حساب کاهنده بدهی، حساب کسر (تخفیف) اوراق قرضه پرداختنی است که حساب اوراق قرضه پرداختنی را کاهش می‌دهد. این دو حساب با هم ارزش دفتری اوراق قرضه را نشان می‌دهند. حساب کاهنده بدهی به عنوان بدهی طبقه‌بندی نمی‌شود، زیرا نشان دهنده تعهد آتی نیست.

حساب کاهنده حقوق مالکانه

حساب سهام خزانه نمونه‌ای از یک کاهنده حقوق مالکانه است. حساب خزانه، حقوق مالکانه را کاهش می‌دهد، زیرا مبلغی را نشان می‌دهد که یک شرکت برای بازخرید سهام خود، باید پرداخت کند.

حساب‌های کاهنده درآمد

با کسر حساب کاهنده درآمد از درآمد ناخالص، درآمد خالص بدست می‌آید. رویداد‌هایی که درآمد را کاهش می‌دهند در یک یا چند حساب کاهنده درآمد ثبت می‌شوند که معمولاً مانده بدهکار دارند(برعکس مانده بستانکار حساب درآمد). دو حساب متداول کاهنده درآمد عبارتند از (۱) حساب برگشت از فروش و تخفیفات (۲) تخفیفات نقدی فروش می‌باشند و در درس ثبت فروش کالا در سیستم دائمی به صورت کامل آن‌ها را آموزش دادیم.

پیشنهاد عضویت در حسابیار

  • دوست عزیز.
  • شما با عضویت ویژه در حسابیار، می‌توانید به درس‌ها و آموزش‌ها دسترسی کامل داشته باشید.

مطالب پیشنهادی: