اصل تطابق هزینه با درآمد چیست؟

اصل تطابق در حسابداری چیست؟

واحدهای تجاری برای رعایت اصل تطابق  باید درآمدها و هزینه‌های مرتبط با یک رویداد مالی یا یک معامله را به طور همزمان شناسایی کند، زیرا سود یا زیان یک معامله  باید در همان دوره‌ای که رخ داده، مشخص شود. اصل تطابق هزینه با درآمد، یکی از ارکان اصلی به کارگیری مبنای حسابداری تعهدی است.

matching principle definition

درک اصل تطابق

در اصل تطابق، شناخت هزینه تابعی از شناخت درآمد است، یعنی بین هزینه و درآمد رابطه‌ی علت و معلولی وجود دارد.

برای شناخت هزینه، یکی از سه حالت زیر مورد استفاده قرار می‌گیرد:

1- ارتباط مستقیم علت و معلولی

وجود رابطه علت و معلولی مستقیم بین هزینه و درآمد، یک حالت ایده آل برای شناسایی هزینه است، یعنی زمانی که وقوع هزینه و درآمد به طور همزمان اتفاق بیافتد.

بهای تمام شده کالای فروش رفته، هزینه کمسیون فروش، و هزینه حمل، نمونه‌هایی از این قبیل هزینه‌ها هستند.

فرض کنید شرکتی، فروش خود را از طریق نمایندگی انجام می‌دهد و 10 درصد از فروش را به عنوان کارمزد به نماینده‌ پرداخت می‌کند، و کارمزد فروش هر ماه را تا پانزدهم ماه بعد پرداخت می‌کند.

اگر نماینده‌ در خردادماه 100 میلیون ریال فروش داشته باشد، شرکت باید تا پانزدهم تیرماه مبلغ 10 میلیون ریال به عنوان کارمزد به نماینده پرداخت کند.

اصل تطابق هزینه با درآمد، الزام می‌کند که شرکت در خردادماه 10 میلیون ریال به عنوان هزینه کارمزد فروش در صورت سود و زیان خردادماه شناسایی و همچنین 10 میلیون ریال به عنوان بدهی در ترازنامه خردادماه شناسایی کند. 

2- تخصیص منظم و منطقی هزینه‌ها

همه مخارج و هزینه‌ها رابطه‌ی علت و معلولی با درآمد ندارند. برخی از مخارج برای بدست آمدن درآمد در آینده انجام می‌شوند، و ارتباط بین مخارج با درآمدهای ایجاد شده را  نمی توان بر اساس یک رابطه علت و معلولی تعیین کرد. اینگونه مخارج بر مبنای زمان و به روشی منظم و منطقی بین دوره‌هایی که استفاده یا منقضی می‌شوند، سرشکن می‌گردند.

هزینه استهلاک، هزینه بهره تسهیلات بلندمدت نمونه‌ای از این هزینه‌هاست.

فرض کنید شرکتی یک خودرو به مبلغ 100 میلیون ریال خریداری می‌کند و عمر مفید این خودرو 5 سال است. شرکت باید سالانه مبلغ 20 میلیون ریال (20=5÷100) از آن را به عنوان هزینه استهلاک درصورت سود و زیان شناسایی کند.

3- شناخت بلادرنگ هزینه‌ها

در برخی از موارد، نمی توان بین هزینه و درآمد رابطه‌ی علت و معلولی پیدا کرد، در واقع این مخارج دارای منافع آتی نمی‌باشند و باید این نوع مخارج بلادرنگ به عنوان هزینه شناسایی شوند. هزینه تبلیغات نمونه‌ای از این هزینه‌ها می‌باشند.

اصل تطابق

پیشنهاد عضویت در حسابیار

  • دوست عزیز.
  • شما با عضویت ویژه در حسابیار، می‌توانید به درس‌ها و آموزش‌ها دسترسی کامل داشته باشید.